måndag 27 oktober 2008

Vem är du? Döden.

Sjuåringen är sjuk med hög feber. Jag började en ny kurs idag. Som tur var så kunde min mamma vara hemma med sjuåringen idag.

Idag begravs min morbror kl 13.00. När min mamma kommer på morgonen berättar hon att hon har med sig ett ljus som de ska tända vid tiden för begravningen. Jag vet inte om det är en jättebra idé, men säger inget.

Vid 11-tiden ringer jag och hör hur det går för dem. Mormor har redan gråtit rätt mycket, sjuåringen har tröstat och hämtat papper. Jag berättar för mina klasskamrater som jag lunchar med hur det ligger till.

Prick 13.00 sitter jag på en religionslektion och läraren pratar om döden. Min klasskamrat tittar på klockan och påpekar att det är just nu. Märkligt att det blev så.

När jag slutar skolan på e m ringer jag igen för att höra hur det går hemma och då har de både tänt ljus och mormor har bölat väldigt mycket. Sjuåringen är feberyr, men hon har hämtat papper till mormor - och sagt "Gud som haver barnen kär...".

Inga kommentarer: