fredag 24 oktober 2008

I hyressvängen

Jag sitter i en t-banevagn sponsrad av Hyresgästföreningen på väg genom stan vid 16-tiden. Vid Rådmansgatan börjar två uppklädda blondiner, ca 22 år, intill mig att se sig om. All reklam i vagnen är från Hyresgästföreningen. Det står något om marknadshyror. Blondin nr 1 säger till blondin nr 2:
- Alltså, jag fattar inte riktgt vad problemet är, jag tycker det är helt rätt med marknadshyror. Tjänar man mycket så kan man ju betala mer. De som tjänar mycket vill ofta bo centralt i city, då borde de få göra det, och betala för det. Bara för att någon har stått i kö sen -86 så har inte de mer rätt än mig att få en lägenhet.

Vid centralen ersätts blondinerna av två tjejer, ca 17 år, med svartfärgat hår och kläder från en helt annan garderob än blondinerna. Även de läser reklamen. En av skyltarna lyder något i stil med "Tänk om du blir tvungen att flytta mot din vilja?".
- Vad är hyrsgästföreningen?
- Asså, vad då tvungen att flytta mot sin vilja? Ja, det kan man ju bli tvungen att göra. Är man barn så måste man ju göra det, ifall ens föräldrar gör det, då får man ju inte vara med och bestämma.
- Nää...

Inga kommentarer: