onsdag 22 oktober 2008

Ge upp

- Hej, jag ringer från Tidningen NN och söker NN. (Eller telefonbolaget bluttanblä, eller, ja, ni fattar. Fast överlag är det mest tidningar som ringer.)
- Ja, det är jag.
- Tidningen NN har du ju prenumererat på tidigare?
- Javisst, (svarar jag glatt, men vill svara nej, bara för att förvirra).
- Ja, just nu har vi ett kampanjerbjudande där du får sex nummer i sex månader för endast 149:- och då får du en pläd och två kuddöverdrag med det och...
Jag inväntar ett enda litet andetag där jag kan tacka nej på ett trevligt sätt och tillslut kommer det en hundradels sekunds paus.
- Jag är tyvärr inte intresserad just nu.
Är på väg att lägga på luren när jag hör henne säga:
- Nehej, och får jag fråga hur det kommer sig?
- Öhm, för att jag helt enkelt inte är intresserad just nu. (Comprende?)
- Nehej, okej, då får jag tacka så mycket.

Av princip tackar jag nästan aldrig ja till erbjudanden via telefon. Jag vill inte bli påprackad något, jag vill välja själv. Det är väl kanske därför det aldrig blir något gjort heller: vem har tid med alla dessa val?

Inga kommentarer: