tisdag 28 oktober 2008

Liten minns

Jag passerar Odenplan med buss och det får mig att fundera på när man börjar minnas saker. Hur liten är man när minnen fastnar i hjärnan, som man sedan kan minnas som vuxen? Jag vet att forskning säger, med viss tvekan, säger en viss ålder, men jag undrar ändå. Lukt och syn påverkar minnet enormt. Vissa säger att de minns saker från 2-års ålder, men det verkar mest vara traumatiska saker. Kanske det är just det som triggar minnet.

När jag ser Läkarhuset vid Odenplan så minns jag inte bara de besök som jag gjort med min egen dotter de senaste åren, utan jag minns mina egna frekventa besök där till öronläkaren - och för vaccination inför utlandsresa. Fast under dessa besök var jag 6-8 år. Efter ett av de otaliga besöken hos öronläkaren under slutet av 70-talet så gick jag med min mamma och storebror ned till Apoteket på gatuplan. Jag var hängig och satt i en stolsrad längst med väggen och väntade, medan mamma hämtade min medicin. Det låg ett block på bordet intill mig. Någon hade suttit där innan mig och väntat. Denna någon hade ritat en underbar ängel.

Inga kommentarer: