lördag 11 oktober 2008

Stolt mamma

Sjuåringen går tipsrunda med en klasskompis. Jag vill inte fuska genom att hjälpa dem, men funderar på hur mycket förförståelse de har. Jag ser att flera föräldrar hjälper till. Jag tänker dra mig in i det sista för att säga svaren.

Det är frågor som: Hur många liter vatten per år förbrukar en Stockholmare i genomsnitt? Jag tror att svarsalternativen var: 1. 20 liter, X. 200 liter, 2. 20000 liter. Allt jag säger är att en liter är som ett mjölkpaket, 200 liter är då som 200 mjölkpaket. "Ahaa", säger sjuåringen och besvarar frågan (med rätt svar, visar det sig sedan). Hennes klasskompis ser frågande på mig och svarar något annat.

Varifrån får Stockholmarna sitt vatten? Atlanten, Vättern eller Mälaren. Jag säger: "Atlanten är det stora salta havet mellan Europa och Amerika, Vättern är en sjö som ligger mellan Stockholm och Göteborg, Mälaren är en sjö som ligger precis brevid Stockholm." "Ahaa", säger sjuåringen och svarar rätt. Klasskompisen ser förvirrad ut. Jag försöker en gång till, men hon fattar ändå inte. Hon svarar Atlanten.

Sedan kommer en bild på en fågel. Är det en Orre, en Fasan eller en Tjäder? Jösses, fasan och tjäder...hur ser egentligen en tjäder ut, tänker jag, men kommer sedan på det. Sjuåringen har då redan kryssat för "Fasan" för länge sedan.

Sedan kommer en bild på en hink med hjorton i, det står att bären växer på myren. Är det Hallon, Hjorton eller Åkerbär? Sjuåringens kompis kryssar för hallon. Jag inser att sjuåringen nog aldrig har sett några hjorton i verkligheten (skamligt!), så jag förbereder mig på att viska rätt svar i hennes öra. Då säger sjuåringen:
- Mamma, var är "myren" för något?
- Jaa, det är som i skogen, där det är fuktigt och växer mossa...
- Jaha, men då kan det inte vara Åkerbär, för de växer väl på en åker. Och det där är inga hallon.
Så kryssar hon för Hjorton. Och jag är stum. Ibland undrar jag ifall hon inte borde få hoppa fram två årskurser i skolan. Eller kanske börja läsa på Universitetet...

Inga kommentarer: