måndag 11 januari 2010

Aj

När jag läser det här om fibromyalgi så inser jag att jag lätt kan bocka av flera av sakerna på listan över symtomen.

Några vanliga symtom vid fibromyalgi
Närminnesstörningar
Koncentrationsproblem; svårt att finna ord
Yrsel, balansproblem
Irritabilitet, humörsvängningar, ”kort stubin”, psykisk stresskänslighet
Svullnadskänsla
Ljuskänslighet
Luktkänslighet
Ljudkänslighet
Colon irritabile symtom
Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
Ofrivilliga muskelryckningar
Dimsyn och svårigheter att fixera blicken
Kalla fingrar och tår

Jag hade i princip alla symtom i listan när jag var sjukskriven för sex år sedan, även om det aldrig uttalades någon diagnos. Idag kan jag fortfarande bocka av att jag då och då känner av minst 15 av de 28 symtomen. Fast det är väl lite som ett sånt där allmänt horoskop: det är säkert många som kan säga att flera av symtomen passar in på dem.

Inga kommentarer: