onsdag 20 januari 2010

Vilse på öppet hav

Det var en vikarie i klassen i några dagar innan jag kom dit. De instruktioner han hade fått hade han inte följt, utan gjort något annat med eleverna. Jag - som skulle plocka upp tråden där han släppt den - undrade vad syftet med övningen var. Han skulle pratat med eleverna om månen, men hade istället pratat om väderstreck och navigering. Jag undrade om han menade att man kunde navigera med stjärnorna, men, nej, det hade han inte syftat på. Det handlade om en kompass (en uppfinning som inte riktigt platsade i tiden där skolarbetet nu var). Han gav vaga svar och avslutade med att de teckningar som producerats efter övningen var "fina". Visst, men varför spendera elevernas tid på att arbeta med något som inte ens fanns på agendan, undrade jag (utan att yttra det). Som bilduppgift var det väl bra, men inte som NO-uppgift kanske. Sedan frågade jag försynt om han var utbildad lärare.
- Nej, jag bara fuskar mig fram. Jag har egen firma och när det är stiltje där så hoppar jag in så här ibland.

Det är då jag förstår vidden av förslaget om att obehöriga lärare inte ska få fast anställning.

Inga kommentarer: