torsdag 14 januari 2010

En annan form av motbok

Kontaktböcker. Det tror jag att vi hade när jag gick i skolan. Jag har i alla fall stött på det i skolan vid olika tillfällen och i olika varianter, de senaste åren, även om de nästan är borta. Det används mest i specialklasser, men jag vet att det existerar i "vanliga" klasser också. (Kanske då av "speciallärare", alltså den äldre varianten av lärare.) Sedan har jag visserligen sett väldigt underlig användning av kontaktböcker också. Veckobrev är väl den nya formen av kontaktböcker, om än inte lika personlig.

Det nyaste jag sett, sedan något/några år tillbaka, är veckobrev. Varje elev får hem ett papper där det står hur de har betett sig, hur de har arbetat, vilka förseningar de har och eventuella andra incidenter. Detta ska visas upp hemma, skrivas under av förälder och sedan lämnas åter till läraren. Eleverna verkar ta det hela ganska allvarligt, medan många föräldrar inte bryr sig så mycket. Jag har funderat över hur många steg bakåt i utvecklingen vi har tagit med veckobreven. Ändå anar jag att jag kommer att få tillfälle att använda mig av dem framöver.

Inga kommentarer: