måndag 11 januari 2010

Nu vet jag inte riktigt

Några elever har slutat i Åttaåringens klass. Jag pratade med en av elevernas mamma och hon sa att de hade kommit fram till att det behövdes en annan klassammansättning för att deras dotter skulle få en bättre skolgång. Hon menade att det svenska språket blev lidande när det är en så stor majoritet av elever med utländsk härkomst i klassen. Jag håller med. Däremot betvivlar jag att det påverkar Åttaåringen. Hon har ett så makalöst stort ordförråd och är så pass vältalig redan, så jag tror inte att hon kommer att påverkas på något negativt sätt. Visst, sedan är det där med byte av klass/skola något vi diskuterar hemma då och då, men kommer alltid fram till att det är bra som det är.

Ändå anser jag att Åttaåringens utveckling i princip har stått stilla i ett års tid, då hennes förmågor inte har tagits till vara i skolan. Nu har hon dock fått fria tyglar och får arbeta på i böckerna. Idag hade hon börjat med multiplikation i matteboken, utan att någon förklarat för henne hur man gör (jag har ju visserligen gjort det hemma och vi har övat på det.) Åttaåringen ligger nu en bok före övriga i klassen. Vilket ju inte säger mycket, för jag tycker inte att matematisk förståelse kan mätas i antal gjorda sidnummer.

Så idag började det en flicka från parallellklassen i Åttaåringens klass. Den flickan ligger ytterligare en bok före. Då undrar jag ju naturligtvis var skillnaden i de olika lärarnas arbetssätt ligger.

Inga kommentarer: