fredag 1 januari 2010

Weird stuff

Jag vet att det bor ett par på vår gård som består av en svensk man och en thailändsk kvinna. Nu vet jag att det bor minst ett likadant par till här. Och de hade två likadana par till på besök. Och en av damerna var nog rätt full - eller kanske hyfsat galen i vanliga fall också. Tre thailändska damer (som Åttaåringen trodde var tonåringar, de var så petite) och tre medelålders svenska män stod ute på gården vid tolvslaget med en ICA-kasse full av fjuttfyrverkerier. Den galnaste av damerna tände på fjuttraketerna och riktade dem hur tusan som helst. Jag är glad att de var så pass tjuttiga att de dog när de nått halvvägs över gården, annars hade de hamnat i mitt sovrum. Sedan riktade hon dem mot de andra damerna, mot fönstren i huset närmast, in i porten och upp i träden. Och skrattade häxlikt hysteriskt.

Både Åttaåringen och jag mådde lite dåligt när gårdsharen sprang som en rabiessmittad Bugs bunny och försökte fly undan alla smällar och de stackars fåglarna flög från träd till träd i flykt.

Sedan, vid 00.40, när de flesta storartade glitterblommor dött ut så stelnade plötsligt Åttaåringen till och skraj sa hon:
- Titta mamma.
Och som vi tittade. Jag fick komma med alla möjliga roliga och fabricerade förklaringar för att kunna förklara det flygande fenomen vi såg på himlen för att inte Åttaåringen skulle få mardrömmar sedan. Själv kunde jag inte förstå vad det kunde vara. Min första tanke var en sån där röd nödraket, som jag sett någon gång tidigare år, men den här flög mycket längre, var större och hade en stadig rak kurs. När vi hämtat kikaren så kunde vi dessutom se att den var liksom V-formad (även om den verkade rotera) och sken grönt med röda inslag och var omringad av ett kraftigt gult sken. Jag tänkte sån där rislykta/lampa som de släppte upp i Thailand som minne av de döda, men den platsade inte heller. Flygplan, nej, det är omöjligt. Rymdraket? Ja, kanske. Åttaåringen föreslog komet eller dylikt och jag är benägen att följa det spåret.

Inga kommentarer: