torsdag 7 januari 2010

Uppskattad, och avskydd

Innan jag började utbilda mig till lärare så tänkte jag inte så mycket på hur lärare hade det, eller vad som skrevs om dem. Fast det handlar ju om att det då var ett ämne som inte låg mig själv närmast. Sedan jag började studera så tycker jag att det är det enda jag hör något om. Det är skola hit och lärare dit, konstant, men så var det ju också i början av mina studier som Björklund tog över. Sedan dess känns det som att lärare har kommit i ljuset mer, och på ett annat sätt.

Det talas ofta om hur läraryrket ska kunna höja sin status. Det tänker jag på när vi nu är färdigutbildade, men inte får någon pompa och ståt på vår examen. Tidigare var det en ceremoni i stadshuset, men det är borta sedan flera år. Vad får vi nu? En inbjudan till att samlas i aulan och prata lite. Under mina år i utbildningen har jag inte hört någon som gått på denna avslutningsträff.

Så, på lördag firar jag på eget vis med mina kurskamrater.

Inga kommentarer: