fredag 29 januari 2010

Giltigt skolk?

Idag har Åttaåringen varit ensam hemma i lite mer än åtta timmar. Hon har haft lite ont i halsen i flera dagar och i morse kändes det inte hållbart att skicka henne till skolan. Eller, jo, hon hade nog kunnat gå i skolan. Risken hade varit att hon hade varit helt väck under helgen, och det är ju inte så kul. Så jag lät henne offra en skoldag för att vila upp sig, helt enkelt. Jag hörde av mig tre gånger under dagen, men en gång hade nog räckt.

Det är väl lite av min egen attityd till när man är tvungen att gå till skolan eller inte, som får mig att ha en rätt avslappnad inställning till hur andra föräldrar gör med sina barn. Samtidigt; Åttaåringen är väldigt sällan borta från skolan. Det handlar kanske om max en vecka per termin. Har man ett barn som är i stort behov av att gå i skolan och ändå väljer att åka bort 3-6 veckor av en termin, så har man som förälder kanske inte prioriterat riktigt rätt, kan jag tycka.

Sen vet jag inte vad jag ska tycka om de föräldrar som någon dag i veckan håller sitt barn hemma för att de själva är sjuka, eller för att barnet är trött. Visst, om det sker någon enstaka gång, men flera dagar under en månad? Nej, det är väl inte acceptabelt.

Inga kommentarer: