fredag 29 januari 2010

Never quit trying

Igår kände jag att jag var beredd att ge upp på eleverna. Inte många som lyssnade på mig, ljudnivån var konstant hög och flera vägrade helt enkelt att arbeta. Jag hade ingen annan personal i klassrummet (då det var personalbrist på annat håll). Just när jag tyckte att det började gå bättre och vi började närma oss en bättre nivå på allt, så satte någon så klart igång brandlarmet. Vi hann aldrig ut innan det stängdes av, utan fick vända åter in till klassrummet. Kaos, kalabalik och hysteriskt stoj som inte gick att tygla.

Vad då lära sig något om månen? Varför då? Då drog jag fram mitt hemliga vapen: material som visar hur det faktiskt är. Med hjälp av två bollar, två elever och en ficklampa så kunde jag visa hur solen lyser på jorden och skapar en skugga på månen. Jag kunde även visa hur himlakropparna rör sig runt varandra. Under hela den stunden satt eleverna som ljus och jag hörde många aha-upplevelseljud. Det var en aning magi och jag vet att en handfull elever insöp varje ord.

Sedan skulle vi fortsätta med att skriva ned fakta om månen. Då låg flera av killarna på golvet och krälade runt.

Ibland kan jag önska att jag jobbade i en skola med enbart flickor som elever. Fast de kan ju vara bitchiga så det förslår, så då skulle det säkerligen förekomma andra problem än de som uppstår nu.

Inga kommentarer: