tisdag 9 februari 2010

Agnarna skiljs inte från vetet

En mamma till en tjej i Åttaåringens klass beklagar sig för mig över att det är så mycket våldsamheter i skolan. Var och varannan unge hotar med att döda någon varje dag. Jag kan bara bekräfta att det är så. Minst fyra gånger om dagen hörde jag någon elev dödshota någon annan elev under min praktik och min tid som vikarie. Det är dock oftast de barn som är relativt ostabila överlag, och som inte känner att de har något annat att ta till. "Jag ska döda dig" är det nya "far åt helevete", typ. Det förekommer också sparkar, slag och andra former av våld (det kan vi ägna halva tiden åt att dämpa i under skoltid), men det återfinns ibland i lika hög grad hos tjejerna som hos killarna, vilket förvånar mig.

När Åttaåringens killkompis hade kalas senast så var Åttaåringen den enda tjejen som var bjuden. En till tjej fick också komma, för att hon var syster till en killkompis till födelsedagsbarnet. Flera av Åttaåringens tjejkompisar har börjat att ha enbart tjejer på sina kalas. Än så länge tycker Åttaåringen att det är självklart att bjuda killkompisarna som hon även leker med. Det är roligt att se.

Inga kommentarer: