söndag 7 februari 2010

Mitt tak är inte någons golv

Sedan takrasen i sporthallar den senaste tiden så har jag oroat mig en aning över vårt tak hemma. Det är fullt med is och snö, och ska ju renoveras inom ett år. Tänk om det rasade in. Hemska tanke.

En bekant berättade om takraset i en av sporthallarna i veckan. Han kände en kille som skulle spela där. Taket hade precis rasat när de kom dit och barnen sprang runt i panik och ropade på sin kompis som de trodde var kvar därinne. Lyckligtvis hade hon tagit sig ut åt andra hållet. I ett sånt läge gäller det att nödutgångar verkligen kan öppnas, tänker jag.

Igår funderade jag på att ringa hyresvärdens isjour om taket, men tänkte att de säkert kommer och tar bort det på måndag. Icke. De kom i morse. Klockan 8 på söndag morgon stod någon ovanför mitt sovrum och hackade i taket, slog bort is från stuprännan och sopade snö från taket. Mycket föll på min balkong och gjorde ohyggliga ljud. Jag trodde det var jordbävning. Grannarna trodde nog att det var jag som förde oljud, någon skrek högt av irritation. Tills de tittade ut.

Tre timmar senare håller de ännu på uppe på taket och hackar och skyfflar.

Inga kommentarer: