måndag 22 februari 2010

Enough already. Bring on the good times!

Titanic. Jag har pratat om filmen i över sex månader, och tycker att Åttaåringen och jag ska se den. Den är från 11 år, då borde den väl funka runt 9 år? Fast själv var jag ju runt 25 när jag såg den...

Jag har hört flera högstadie- och gymnasieelever tala varmt om filmen. Idag visade en lärare filmen för årskurs 3, alltså nioåringar. De skrattade mest när det var som mest känsligt i slutet, då Jack faller ned i vattnet. Efteråt sa en av eleverna till mig att "Titantic 2" gjorde år 2008. Jag ville inte skratta honom rakt i ansiktet, men ifrågasatte det hela starkt. Han hävdade att så var fallet. Jag försökte förklara orimligheten i det hela, men han vägrade ge med sig. Så jag gick hem och googlade. Han har blivit lurad. Imorgon innehåller lektionen: "Är allt man läser på internet sant?"

Jag lånade i alla fall hem filmen och började titta med Åttaåringen. När vi sett halva och det började bli katastrofögonblick då folk dör kved Åttaåringen och ville inte se mer, kanske aldrig någonsin.
- Mamma, jag vill inte se så himla sorgliga filmer mer, kan vi inte se på ROLIGA saker istället?

Självklart.

3 kommentarer:

Mary sa...

Nää, skulle inte låta lilltjejen se den, jag fick totalångest av Titanic, vill aldrig mer se den! Tror att det är ångest för att fartyget sjönk på riktigt, mår dåligt av att tänka på alla som dog där..

Ewa sa...

Jag skulle nog vänta att se klart filmen tills hon är lite äldre. Mina såg den för första gången härom månaden och jag hade en hel soffa full med gråtande tonåringar här hemma. Den är tung och sätter spår.

Fattar inte att de visade den för 9-åringar i skolan när det är 11-årsgräns. Hade jag varit förälder hade jag blivit ursinnig..
Det är väl en sak om man tittar på barnförbjudna filmer hemma med sin egen unge men i skolan..??

Lisas syster sa...

Ja, girls, så blev det. Vi såg aldrig klart, utan lämnade tillbaka den. Jag sa till henne att hon kunde se den när hon var i slutet av tonåren och hon tyckte att det lät bra.

11år, betyder ju 7 år i vuxens sällskap på bio, tror jag E. Så egentligen borde det vara lugnt.

Jag såg dock att flera av barnen i skolan var gråtfärdiga, och flera av dem vände sig till mig och frågade om det var på riktigt... Nicht gut.