torsdag 25 februari 2010

Utmaningen

Det är en utmaning att dämpa de högljudda eleverna. Att uppmuntra dem som sköter sig och fokusera på dem som är tysta och gör bra saker istället för de elever som stör övriga, det är klurigt, tycker jag. Det är svårt när elever som inte tycker skolan är rolig (alternativt har det jobbigt hemma, en dålig dag eller vad det nu kan bero på) helt sonika kliver ut från klassrummet och drar iväg i korridorerna. Då blir jag rätt så splittrad. Det är också svårt att göra sig hörd när fem elever gapar rakt ut och inte kan ta in instruktioner, än mindre ljud, utanför sin egen kropp. Det värker i öronen efter varje arbetsdag och det är svårt att få till en miljö som inte skapar öronvärk. Det finns mycket som är påfrestande i skolan.

Det finns också mycket som är enormt givande, roligt och utmanande.

Den största utmaningen är nog ändå just att utmana. Att utmana de elever som arbetar i det tysta. Att se dem och ge dem beröm och uppskattning och få dem att gå vidare, framåt, uppåt och finna ut vad jag kan göra för dem så att de utvecklas och inte stannar upp. Det är det klurigaste av allt, men också det roligaste av allt.

Inga kommentarer: