torsdag 11 februari 2010

Ta seden dit du kommer

När jag var på VFU (praktik) under lärarutbildningen så var jag med när (den kvinnliga) läraren som var min handledare mötte en (manlig) förälder som inte ville skaka hand med (en kvinna) läraren. Vi kvinnor blev ställda för någon sekund, men fann oss snabbt och fortsatte att prata. Senare har jag hört att flera av lärarna på skolan har slutat att ta initiativ till att skaka hand när de möter en förälder.

Vilket ju i och för sig är väldigt sunt i influensatider.

När jag var på möte på Jobbtorg i måndags så sa mannen som gav oss information att vi alla skulle tänka på hur vi klädde oss och såg ut när vi gick hemifrån på morgonen, för att det kunde vara en dag på Jobbtorg då vi skulle möta vår blivande chef. Då tror jag nog att den chefen även förväntar sig att vi ska skaka hand med henom. Nu har dock en muslimsk man fått skadestånd för att Arbetsförmedlingen drog in hans ersättning när han vägrade skaka hand med en kvinna under ett möte för en praktikplats. Om det nu var så det gick till.

Inga kommentarer: