tisdag 9 februari 2010

Vem jobbar egentligen heltid nu för tiden?

De jag vet som jobbar heltid (=40 timmar/v) jobbar oftast mer än så. Många av mina vänner jobbar halv- eller deltid, för att de vill det och för att det ger mer livskvalitet. Kan man leva på de pengar som blir, så är väl det optimalt. Jag skulle helst inte vilja jobba heltid, men inser att det inte finns några alternativ om jag ska jobba inom grundskolan. Även om man jobbar deltid där så är man engagerad och lägger ned tid till 100%, så då vill man ju ha betalt för det också.

Om man är arbetslös och vill ha a-kassa så får man inte jobba deltid en längre period. Reglerna säger att man ska vara tillgänglig till 100%, eller jobba 100%. Man får icke försöka jobba lite då och då, när det råkar finnas jobb någonstans.

Allt jag kan tänka just nu är: hur ska jag kunna leva utan att ha en "ledig" vardag då och då?!? När ska jag kunna betala räkningar, tvätta i tvättstugan, göra ärenden, storhandla och en massa annat? Sånt vill jag ju inte "slösa" mina helger på. Hur klarar folk att leva så? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till det.

Inga kommentarer: