torsdag 11 februari 2010

Lämna mig i fred. Vänligt, men bestämt.

För några veckor sedan hittar jag via tidningen på Apoteket (Vårdguiden?) hemsidan Fråga chans.nu . Det står att sidan är till för att "sprida korrekt, rolig och lättfattlig information om sex och samlevnad, anpassad för barn och ungdomar". Jag visar det för Åttaåringen. Vi ska kolla in sidan tillsammans vid tillfälle.

Igår sa Åttaåringen:
- Mamma, tror du att man där också kan ställa frågor om andra saker än om kroppen?
- Vilken sorts frågor tänker du på?
- Som hur man ska säga saker till någon?
- Hur menar du då? Om man ska säga något svårt till någon?
- Ja...
- Det tror jag inte riktigt att man kan fråga om där. Vad är det du tänker på?
- SOm om man ska säga till en kompis att man inte vill vara med den...
- Är det någon särskild du tänker på?
- Ja, Nadja, Heaven och ibland Chaturika...
- Men, det är ju de tjejer som du leker mest med. Tycker du att det blir jobbigt ibland?
- Ja, de kan tjafsa så himla mycket. Inte med mig då, utan med varandra. Och ibland är det som att de klänger på mig. Jag vill bara be dem att försvinna, så jag får vara i fred och tänka en stund. Jag kan knappt höra mina egna tankar när de håller på och pratar så mycket.
- Mhm...
Igår när vi hade tjejsnack i klassrummet så frågade jag fröken hur det kommer sig att tjejer aldrig kan leka tre stycken, eller fler, utan att börja tjafsa, medan killar kan göra det hela tiden utan att tjafsa.
- Vad sa fröken då?
- Eehh...det minns jag inte, men det är ju inte viktigt, mamma, det är ju vad du har att säga som jag vill höra.
- Okej. Jag tänker att det oftast är bäst att säga som det är.
- Så jag ska säga åt dem att lämna mig ifred?
- Njae, inte riktigt så, för det låter rätt otrevligt, men man kan säga det på ett annat sätt. T ex så kan man säga: "Jag vill väldigt gärna leka med dig, men just nu vill jag vara ensam en liten liten stund och bara sitta tyst. Sedan vill jag gärna vara med dig igen. Går det bra?" Då hoppas jag att din kompis förstår.
- Ja, det skulle kanske funka...

Inga kommentarer: