onsdag 3 februari 2010

Cold turkey. Sporadiskt.

En dag i veckan ska vara TV-fri. Gärna fler dagar. Det har vi kommit överens om, jag och Åttaåringen. I ett par år har vi sagt det. Det blir inte alltid så, men det är en målsättning vi har. Åttaåringen brukar få välja dag, då det oftast är hon som ser på TV, och vet när programmet som hon vill se visas. Oftast blir den TV-fri dagen en onsdag. För det är då vi kommer hem sent, så det faller sig nästan naturligt att inte slå på TVn bara för en halvtimme eller så.

Idag var det TV-fritt. Åttaåringen ringde en kompis. Kompisen frågade om något på TV. Åttaåringen svarade:
- Nej, jag kan inte titta på det. Jag har TV-förbud idag.
Ja, vi väljer alla våra perspektiv.

När jag pratar med Pingu för att kolla läget - hur har andra veckan ensam med barnen gått? - så berättar han om 5-åringens TV-vanor.
- Hon kan sitta framför TVn hela dagen ibland. Och jag menar hela dagen.
- Jo, jag vet. Det kan Åttaåringen också göra. Fast det får hon väldigt sällan.
- Nu när det är så mycket snö ute, så borde de ju vara ute och leka egentligen, som vi gjorde när vi var små. De är ju typ aldrig ute och leker.
- Du får göra som vi och ha en TV-fri dag ibland, så att de inser att det finns annat att göra. Tänk sen när de börjar i skolan och inte får se på TV alls. Hur ska det gå?
- Vad då, ser ni inte på TV alls på hela dagen?
- Nej, det är bara att låta bli och sätta på den, så går det bra.
- De har ju en egen TV i sitt rum.
- Ta bort elsladden då. Framför allt, låt bli att sätta på den stora TVn.
- Jaa...fast alltså....sen, när Åttaåringen har somnat, då sätter du väl på TVn...?
- Nej, varför då?
- Ja, men för att se på nyheterna och så, det måste man ju göra...
- Jo, kanske det.

Fast jag vågar inte säga till honom att jag inte slår på TVn. Är det TV-fritt, så är det. Jag kan leva någon dag utan att ta del av nyheterna. Jag vågar heller inte nämna för Pingu att Musikmannen inte ens äger en TV (ett medvetet val). Jag vet också att Pingu inte har en dator, och att han aldrig läser några nyheter på internet. Hur mycket jag sitter vid datorn var ju ändå inte en del av diskussionen.

Inga kommentarer: