onsdag 16 januari 2008

Det ska börjas tidigt

Sexåringen och jag var och såg Bi-filmen idag. Jag har dragit mig för att se den, jag tycker den verkar lite spånig. Med låga förväntningar så var den rätt rolig, men vad var egentligen andemeningen i filmen; att vi ska värna om även de minsta små insekterna, annars kommer jorden att dö...?

Innan filmen visades en trailer från den kommande filmen "Morgan Pålsson - världsreporter", vilket kändes rätt opassande då det var flera scener som liknade krig och verkade göra barnen i salongen obekväma. Direkt efter det var det reklam för Rädda barnen med deras karaktäristiska signaturmelodi. En liten snutt av en film som visar ett foto av en pojke omringat av blommor vid en mur och runt omkring står det sörjande människor (även om det egentligen inte framgår så tydligt att de sörjer kanske).

Jag har sett ännu värre exempel när vi varit på SF bio, där det har varit reklam för läskiga dataspel eller filmer. Vem vill se sånt när man ska gå och se en (förhoppningsvis) glad och rolig film? Jag fattar inte hur de tänker när de väljer trailer soch reklamfilmer till barnfilmer. Tänker de alls?

Sexåringen kom knappt ihåg filmen, bara några snuttar som var roliga, men vid läggdags kom frågan: varför var det ett foto på en kille på marken och varför stod det människor runtomkring?

Inga kommentarer: