torsdag 3 januari 2008

Får vi vad vi förtjänar?

Det sitter två tjejer på tunnelbanan - på väg från söderförort och in till city - och pratar med varandra. De är ungefär 18 år gamla. Ettan berättar för tvåan om julfesten hon varit på. Där slemmot H stötte på Ettan fastän han vet att hon är tillsammans med hans bästa kompis. Ettan säger fnittrande till Tvåan: "Han gick omkring hela kvällen och sa för sig själv `vi är FÖR bra kompisar för att jag ska stoppa in den i dig´. Både Ettan och Tvåan himlar med ögonen och fnittrar. Sedan pratar de vidare om killar som Ettan strulat med och att det var en farbror till Ettans ex som stötte på henne. "Fattar du, hans FARBROR?!" säger hon till Tvåan, med lite stolthet i rösten. Tvåan beundrar henne, men säger halväcklat jaaa. När Tvåan går av vid Gullmarsplan säger hon åt Ettan att ringa henne. Innan tunnelbanan startat har Ettan tagit upp mobilen och ringt till Tvåan och de fortsätter sitt samtal, som om inget hänt, via mobilerna.

Tre fjortisar med hårdsminkande ansikten sitter på tunnelbanan - på väg från city till söderförort - och pratar om vem de brukar har ONS med. "Vad då", säger en av dem, "vad betyder ons egentligen?" De andra två suckar och säger att O står för ONE - "som ju betyder ett." N står för NIGHT - "som ju betyder natt. Väl?". S står för STAND - "som betyder står. Väl?". Alla tre tittar osäkert på varandra. De enas om att det väl inte för inte betyder "står". Killens kuk "står" ju! De fnittrar. Hon som från början frågade (och som säkerligen aldrig varit med om ett ONS - vilket jag HOPPAS att de övriga också sluppit) ser fortfarande lite osäker ut.

Betedde jag och mina vänner oss så här i den åldern? Jag kan inte minnas att det var riktigt så illa. Jag vet dock att jag ofta använt mig av sex som någon form av bekräftelse. På att jag ÄR någon, antar jag. Men vad är det för bekräftelse egentligen? Nästan vem och vad som helst kan ju få en kuk att stå, det borde man ju inte känna sig särskilt märkvärdig över.

Jag kan till viss del förstå att killar kallar tjejerna hora, men då är ju killarna det lika mycket. Vilken självsyn har dessa tjejer, som tror att det är något att sträva efter att vara åtrådd. Respekterad, det är något att sträva efter! Respekt kommer knappast ur några ons.

Inga kommentarer: