tisdag 22 januari 2008

Frukt = godis

Jag fattar inte varför så många affärer har godishyllorna placerade nära kassorna. Där borde ju frukten stå. De tjänar väl bättre pengar på godiset än frukten förstås, och de har bättre uppsikt över godissnattare, men de bidrar ju inte direkt till det växande problemet med övervikt som finns i samhället när de frestar med godis när man (jag) står i kön. I så fall borde de jobba på att snabbt få bort köerna, så man (jag) slipper stå där och frestas.

Hemköp Skanstull har både fattat galoppen med att snabbt öppna nya kassor för att få ned köerna OCH har små korgar med blandad frukt vid kassorna, som man kan plocka ur.

ICA i Alingsås, som jag besökte över nyår, hade den hittills bästa idén jag sett; där bjuder de barnen på en banan när de kliver in i affären. Någon där har nog fattat hur det är att gå omkring med en hungrig unge i vagnen. Finns det någon sådan butik i Stockholmsområdet, tro?

Inga kommentarer: