fredag 11 januari 2008

Moment 22

Lärarhögskolan (där jag studerar) gick ihop med Stockholms Universitet (SU) vid årsskiftet. Eller SU svalde LHS, kanske vi kan säga.

Därav ska LHS bibliotek höra till SUs bibliotek och systemen - för utlåning, återlämning och annat - måste integreras. Hur omfattande detta arbete är och vad det praktiskt innebär är något som jag inte kan greppa, men i mitt stilla sinne så tror jag väl att all tillgänglig personal arbetar på det och att det inte är en helt omöjlig uppgift. I verkligheten kanske det är EN person och EN maskin som ska göra hela jobbet.

Sedan början av december har LHS system i princip varit oanvändbart. Den bok jag söker på biblioteket kan i systemet vara registrerad som att den finns på biblioteket, men det betyder inte att den står i hyllan. Den kan vara utlånad - eller återlämnad. Bakom disken vid receptionen står det f n fullpackade hyllor med säkert över 1500 återlämnade böcker. Dessa får vi dock inte låna eller ens reservera.

Systemet kanske kommer igång idag. Eller imorgon. Eller nästa vecka.

Eller i februari, tänker jag. Hur är det möjligt att INTE veta?

Det finns så mycket jag har svårt att få grepp om.

Inga kommentarer: