torsdag 31 januari 2008

Vad gör vi med våra barn

Varför skaffar man sig fyra eller sex barn om man inte har möjlighet att ta hand om dem? Jag har aldrig fattat det. Visst, förutsättningarna kan ju förändras under vägen, men det betraktar jag som undantagsfall. Jag tror inte att det finns alltför många som skaffar fem barn med samma partner och sedan separerar. (Eller, i och för sig, det kanske är ett ypperligt skäl till att separera.) De föräldrar jag syftar på bor i alla fall med samma partner som de har alla barnen med.

I mina ögon kan dagens föräldrar ta hand om max två ungar under 18 år, för att det ska bli optimalt för alla parter. Om man inte är miljonär och kan vara hemma eller göra vad man vill med sin tid, det vill säga.

När min unge gick på förskolan så kunde jag också ibland tänka att det ju är där som det ska vara "ordentligt"; det är där hon ska få bra mat, lära sig de rätta reglerna och följa rutiner som formar en normal vardag. Sedan kan det bli lite hipp som happ hemma, men stabiliseras när förskolan började igen. Sedan pratade jag med en kompis, som arbetar på en annan förskola här i förorten, och fick veta att vissa föräldrar blev som tokiga ifall personalen serverade barnen ketchup med socker i. (Nu har jag aldrig varit i närheten av att vara riktigt obstinat, men det blev ett uppvaknande ändå.) Tillslut förbjöds både ketchup och senap på kompisens förskola. Sedan kom föräldrarna och hämtade, med godis i handen - för att deras ungar skulle hålla sig lugna och vilja gå hem.

Synen på föräldrar ur förskolans/skolans synvinkel och insikterna från min egen utbildning har förändrat mig och fått mig att se skolmiljön med andra ögon.

Idag har jag pratat med en annan kompis som jobbar på en förskola och hon var helt slutkörd och upprörd. Hon undrade varför inte föräldrar uppfostrar sina barn, varför de inte tar hand om dem. Vissa föräldrar hade t o m sagt sig vara villiga att betala extra ifall förskolan kunde hålla öppet på helgen, så att de kunde lämna barnen där då också, så att även föräldrarna fick "vara lediga". Kompisen och en till personal hade haft hand om 22 barn i 4-6 års ålder hela dagen, då det var flera i personalen som var sjuka. Fyra av barnen är väldigt stökiga och en pojke hade kommit till förskolan med tofflor på fötterna.

Inga kommentarer: