onsdag 9 januari 2008

Tjejen i kassan på ICA

Plötsligt en dag när min fyraåring lekte affär hemma så hoppade jag högt när jag hörde ropen: "EN KASSA TILL TACK, EN KASSA TILL TACK". Jag skrattade och frågade vad det betydde. Fyraåringen visste inte, men hade hört det på ICA. Så vi pratade om varför de ropade så. Strax hade det sjunkit - och skreks sedan flera gånger om dagen i en vecka.

Nu har det börjat en ny tjej i kassan på vårt ICA och hon ropar lite annorlunda. Om det är två kassor igång så ropar hon: "en andra kassa till, tack, en andra kassa till". Vad då "till"? Man kan väl inte få en andra kassa en andra gång? Det finns väl bara en kassa som är den andra kassan, sedan kommer väl en tredje kassa? Den tjejen ser i alla fall aldrig nedvärderande på mig - eller knappar på mobiltelefonen samtidigt som hon jobbar, för den delen - så jag kan gärna leva med hennes udda uttryck.

Inga kommentarer: