måndag 21 januari 2008

Doktorn vet bäst

Min unga klasskamrat säger till mig att hennes pojkvän, som utbildar sig till läkare, säger att hon väl har mens i mer än 4-5 dagar, "det är ju den normala tiden, och jag borde veta, jag ska bli läkare". Jag tänker att han kanske borde göra en empirisk undersökning. Min längsta period varade i 9 dagar, men det vanligaste är nog 5-7 dagar enligt min erfarenhet bland väninnorna.

Eller som den här killen från Tjuvlyssnat (om det nu är sant):
"Gröna linjen mot Hagsätra

Tjej ~18 sitter med handen på magen och ser illamående ut, kille ~18 tittar bekymrat på henne.
Kille: Vad är det med dig?
Tjej: Förlåt, jag har bara så galet ont i magen.
Kille: Vadå då?
Tjej (viskar): Mensvärk…
Kille (hånler): Men det gnällde du ju över igår också, har du mens ofta eller?
Tjej: En vecka som alla andra?
Kille: En HEL jävla vecka om året?!"


När jag var hos tandläkaren med min ettåring så förklarade jag att när hon får en tand så blir hon snorig, förkyld, får hosta, blir lös i magen och några andra symptom, men det hade jag inte läst om någonstans. Nej, sa tandläkaren lugnt, för det är inte bekräftat att det verkligen kan vara så, men nu har jag hört rätt många mammor som säger att det uppstår en mängd symptom, så då är det nog så...

Inga kommentarer: