fredag 11 januari 2008

Smidig som ett kassaskåp

Jag gick in på banken för att fråga om en livförsäkring. Kontot jag har hos dem öppnade jag för 16 år sedan. På bankkontoret på den ort jag då bodde på. Jag blir nu hänvisad tillbaka till det kontoret - för det är där jag har mina "affärer".

Jag skulle kunna ta tunnelbanan tillbaka 16 år i tiden, men vägrar. Är det inte en och samma bank?

För 15 år sedan ringde min pappa från Norrland, där han då bodde, och var upprörd. Han hade varit in på banken för öppna ett nytt konto, som skulle vara länkat till det befintliga. Han blev hänvisad till bankkontoret där han öppnade sitt konto (många år tidigare): där han har sina "affärer"; i Stockholm.

Kanske brukar vi i Sverige inte flytta så långt under våra liv, men har verkligen inte utvecklingen kommer längre - och servicenivån stigit högre?

Inga kommentarer: