måndag 17 november 2008

A, B, C - häng me

Konstigt det där med betyg. På universitet har de sedan en tid tillbaka börjat med de betyg som Björklund vill införa i grundskolan. Vad klurigt det kommer att bli med mitt slutbetyg för alla kurser sedan, när vissa kurser har betygen G, VG och MVG och vissa har A, B, C, D och E. Idag fick jag min första examination med den nya betygsskalan. Jag fick ett B, men vad blir det i jämförelse med den förra skalan? Ja, kanske MVG minus. Bara det att maxbetyg för den här uppgiften var VG, så vad blir det då...?

När jag sedan läser en insändare i senaste numret av Lärarnas Tidning, där en kvinna berättar att hennes 7-årige son fick ett C i social mognad - för att han gråter så lätt i skolan - så förstår jag att vi behöver utbildning i att sätta betyg (inte för att jag NÅGONSIN skulle sätta ett sånt betyg!).

Inga kommentarer: