onsdag 19 november 2008

Studier ger klokare mammor. Och tur är väl det.

I måndags berättade en klasskompis att hennes dotter hade frågat henne hur gammal jorden var.
- 4,5 miljarder år gammal.
- Hur vet du det? frågade hennes dotter förundrat.

För någon månad sedan skulle inte min klasskompis ha kunnat svara på frågan.

I morse vid frukosten tittade sjuåringen på digitalklockan som slog om till 07.00, sedan sa hon:
- Varför är varje timme bara 60 minuter? Det hade varit kul om det kunde stå 07.77 någon gång på klockan.
- Ja, det är för att... och så pratade vi om det och hur det kom sig. Något som jag också nyligen lärt mig.

Snacka om att de senaste månaderna har givit mig andra perspektiv på tillvaron. Det gör att jag ifrågasätter livets begränsningar på ett sätt som är rätt likt sjuåringens. Eller, nja, nivån är kanske är snarare en 16-årings.

Inga kommentarer: