lördag 22 november 2008

Saliga studenter

Vår lärare i SO ger oss faktiska - underbara - exempel på hur vi kan väcka elevers nyfikenhet och vetgirighet och få dem att ställa frågor om olika objekt. Jag är lyrisk. Tänk de studenter som inte går den här kursen. Vad de missar! Och varför har vi inte fått det här tidigare?

Vår lärare har jobbat som lärare i mellanstadiet i ca 30 år. Hon beskriver sitt möte med en klass som slutat bry sig och hur hon hade användning av sin erfarenhet; hon hade så många olika metoder och alternativ att ta till, hon visste att något skulle fungera. Vilket det gjorde. "Det är det som är problemet när man kommer ut som nyexad lärare", säger hon sedan, "man har inte så mycket att ta till, för man har ännu inte lärt sig hur man ska hantera de olika situationerna, där ett val, av hur man ska hantera situationen, måste ske på 1,5 sekunder. Så placeras man i en klass utan motivation - och inom ett år är man utbränd och vill aldrig gå tillbaka till jobbet." Jag bävar. Ändå känner jag att jag är fullproppad med olika metoder nu. Så fullproppad att jag kanske inte minns hur jag ska använda dem alla...

Inga kommentarer: