måndag 24 november 2008

Orsak och verkan

Jag försöker få sjuåringen att förstå att när hon gör något så händer något annat - to every action there is a reaction, sort of - och när hon inte gör något så händer också något annat (det blir inte gjort och då får man göra det senare, ungefär). Alltid när man gör något så händer det något. Hon ser skeptisk ut. Jag ger exempel som: när du tänker på att lägga tillbaka hårborsten där den brukar ligga, så kommer den att finnas där när du vill ha den nästa gång. Hon funderar ett tag och säger:
- Så du menar att vad man än gör, så händer något annat?
- Ja, så kan man säga. (Själv får jag tankar som: hörs det något när trädet faller i skogen?) Sjuåringen tänker mer. Här gäller det att ha svar på tal, inser jag.
- Om jag blinkar?
- Ja, du slipper ju bli torr i ögat.
- Om jag torkar mig i rumpan?
- Ehm, ja, du slipper ju gå runt med bajs i rumpan...

Sjuåringen verkar känna sig överbevisad, men ser ändå fundersam ut.

Inga kommentarer: