måndag 17 november 2008

Granska kritiskt dina källor

Jag letar ofta info på Wiki, men jag litar inte på det som står där. Förra veckan var jag ute efter viss info om specifika uppgifter inom kristendomen, och hittade mycket nyttig info på Wiki. Så jag tog det med mig till bibblan för att leta efter någon bok som säger samma sak, men fann ingen. Bibliotekarien var inte särskilt kunnig heller, men frågade hur det kom sig att jag sökte just det jag sökte. "Wikipedia?" sa hon sedan, med den mest beska ton jag någonsin hört. "Ja, men det är ju därför jag är här", sa jag, och det var godtagbart.

En klasskamrat berättade att hon läst i DN en jämförelse mellan olika universitet och att Stockholms Universitet i år hade enormt många fler sökanden än tidigare år. Well, duh. De kanske också borde inflikat att Sthlms Universitet numera också svalt Lärarhögskolan och alla som vill söka till lärarutbildningen då söker till Universitetet...

Inga kommentarer: