onsdag 9 december 2009

1+1=3

Jag har hört många lärare i många lärarrum tala om Jan Björklund och hans påhitt. Jag har nog aldrig hört en lärare som haft ett gott ord att säga om Björklund. Vilket jag har förståelse för.

Jag har dock börjat tycka att han gör rätt bra saker för skolan. Att Folkpartiet ställer sig bakom ett återförstatligande av skolan tycker jag är jättebra. Även om det säkerligen aldrig någonsin kommer att bli verklighet. Det skulle väl vara lite som att säga att Sverige ska träda ur EU. Det är liksom en omöjlighet, ett steg bakåt som inte längre går att ta.

Sedan en tid tillbaka prenumerar jag på Björklunds nyhetsbrev för att lättare hålla koll på alla hans påhitt och åsikter. Idag har han tagit upp TIMSS-undersökningen. TIMSS har han ju kommit dragande med tidigare.

I dag redovisas "TIMSS", en internationell undersökning av elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. Det är den första internationella kunskapsstudien bland gymnasieelever på 13 år, och resultaten kräver lite uppmärksamhet.

De svenska gymnasieelevernas kunskaper har försämrats markant sedan den förra studien gjordes 1995. Det framgår bl a mycket tydligt att elevernas mattekunskaper blir allt sämre, vilket också svenska undersökningar belyst. Dessutom vet vi att var fjärde lärare som undervisar i matematik saknar utbildning i ämnet.

Denna utveckling oroar mig. Matematik är ett mycket viktigt ämne. Sverige har inte råd att förspilla matematisk kompetens, och för de elever som inte får den kunskap de behöver är det också en stor förlust.

För att komma tillrätta med problemen vill regeringen införa en lägstanivå av matematikkunnande för alla lärare på låg- och mellanstadiet. I framtiden ska det bli obligatoriskt för alla låg- och mellanstadielärare att läsa minst 30 högskolepoäng matematik (ett halvår). Jämfört med dagens lärarutbildning innebär det sannolikt en fördubbling för huvuddelen av lärarna.


Som vanligt är jag skeptisk till Björklunds användande av statistik. Samtidigt vet jag hur det ser ut i verkligheten - eller de delar av den som jag har varit i kontakt med - och där är det många lärare som inte har full koll på matematiken. Jag önskar själv att jag hade läst mer matematik, för att känna mig trygg när jag ska förmedla kunskap till eleverna.

Inga kommentarer: