torsdag 31 december 2009

Rätt ska vara rätt

Vid skolan i den finare delen av förorten kliver tre flickor, ca 10 år gamla, på bussen. En av dem säger att hon och hennes klass har fått i läxa över jullovet att läsa en historia och skriva om den. De andra två häpnar och nr 2 säger att de bara fick i läxa att tänka på nyårslöften och sedan berätta om hur de tänkt. Den tredje säger att de inte fått någon läxa alls över lovet. Då vill den första prata om något annat. Själv vill jag vända mig om och säga att de väl är medvetna om att man inte får ge läxor över lovet, utan att de måste få tid under skolterminen på sig att hinna färdigställa läxan. Jag gör det dock inte, jag håller mig.

Jag är så himla kluven till läxor. Av alla de lärare kära E och jag intervjuade när vi skrev vår c-uppsats så var det bara ett par stycken som hade en avslappnad attityd till läxor och inte gav det rutinmässigt, utan när de tyckte att det behövdes. När barnen gråter när de ska göra läxan och det hela blir en kamp inom familjen så känns det ju onekligen som att läxorna har misst sin mening, vilket även en av lärarna sa:
- Om det ser ut så hemma så hoppas jag verkligen att familjen kommer och berättar det för mig, så får vi lägga upp det på ett annat sätt.

Jag kan tycka att det borde finnas någon form av databas som man kan plocka individuella läxor ur. "Jaha, du gillar att bygga saker, då kan du göra den här läxan i matematik." "Jaha, du gillar att spela dataspel, då kan du göra den här läxan i matematik." Lektion.se är ju visserligen bra, men riktigt den nivån är det inte. Samtidigt behöver ju inte individeella läxor innebära en läxa för varje barn. De kan fortfarande vara en generell läxa, men varje barn får svara generellt. Lite som när Åttaåringen gick i Föreskoleklassen och de fick i läxa att räkna hur många dörrar, talor och kuddar som fanns hemma.

Inga kommentarer: