lördag 26 december 2009

Far from home

Pratar med min mamma för att höra hur besöket hos Pingu gick igår. Hon säger att det märks att det är ett hem på väg att brytas upp. Stämningen var låg. Pingu och hans fru har valt att inte berätta för barnen förrän efter helgerna. Vet inte om det är så bra. Barn känner på sig. De lämnade inte de vuxna för en minut igår. Första veckan i januari börjar de separera och flytta ut.

Sedan övergår min mamma till att berätta om att dagen igår slutade på ett väldigt dåligt sätt. Någon hade parkerat på hennes parkeringsplats när hon och hennes man kom hem. Hon nästan skriker åt mig när hon berättar det här. Vilken tid det tog att ta reda på vem det var och hur påfrestande det var att sedan se den personen åka iväg. Hon skrek åt honom och var helt rasande.
- Naturligtvis var det en utlänning också. Jag skulle kunna gå med i Sverigedemokraterna bara för att de vill bli av med dem!
Jag skrattar (vilket inte faller i god jord.).
- Dem? Hur menar du då?
- Utlänningar.
- Generaliserar du inte lite väl mycket då? Det skulle ju lika gärna kunnat varit en svensk som parkerat på din plats.
- Neheej, du! Svenskar vågar inte göra sånt, de är för rädda och mesiga!
- Jaha, men inte SD?
- Nej, men jag kan ju inte gå med där ändå, för de vill ju också ha bort homosexuella, och det går jag inte med på.
- Nehej, så då kan du inte dra alla över en kam? Det gäller bara för vissa?
- Ja, så klart. Så du har aldrig något problem med utlänningar då?
- Jovisst, men det handlar inte om att de är utlänningar, det handlar om att de är individer. Hade du satt en annan kille i samma ålder från samma land som den snubben som nu tog din parkering, så hade han kanske inte ställt sig på den platsen.
- Det tror jag visst det.
Fast nu har hon lugnat ned sig en aning (och jag är less på det hela).
- Herregud, det handlar om en parkeringsplats. Det är inte allvarligt.
- Det är det visst det. Det är otroligt irriterande.
- Ja, visst, men det är inte hela världen. (Dessutom vet jag att det har hänt att hennes man också har parkerat på någon annans plats. Då kunde de minsann inte förstå hur platsägaren kunde bli så upprörd.)

Samtalet övergår till en diskussion om SD och att övriga partier inte kommer kunna ignorera SD framöver.
- Det finns alltför mycket ilska och rädsla i samhället idag, SD lär bli invalda i regeringen i nästa val, säger min mamma.
Ja, tänker jag, om folk tänker som du gör.

2 kommentarer:

Dagsås-Erik sa...

Jag kommer att rösta på SD. Det är dock inte relaterat till pakeringsfrågor.

Lisas syster sa...

Det är väl för väl det, D-Erik. :-)

Eller hur man nu ska se på det.