tisdag 8 december 2009

Det går troll

Tittar på jobbannonser. Det är intressant att läsa alla beskrivningar, särskilt de som förskolor har. (Förskolor förresten, då menar jag alltså dagis. Nu har jag pratat med tre personer de senaste dagarna som trodde att jag syftade på förskoleklass i grundskolan.) I många annonser står det att de arbetar med Reggio Emilia eller med ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt. Det skulle jag säga om min lärarutbildning också. Den är Reggio Emilia-inspirerad. Så mycket att vi studenter ibland ifrågasatte vilka andra inriktningar som finns, och borde vi inte få lära oss om dem också...?

Så träffar jag en studentkamrat som jag inte sett på ett tag. Hon vikarierar på en förskola i Huddinge, som är inspirerad av Reggio Emilia. Hon har själv en utbildning och yrkesbakgrund inspirerad av Montessori, men tycker att alla dessa influenser inte är så mycket att bry sig om.
- Det känns som att det går troll i Reggio Emilia just nu, säger hon. Varenda förskola vill gå ut med att de arbetar med Reggio Emilia. All denna pedagogiska dokumentation. Tillslut orkar man knappt med den längre.
- Ja, kanske man borde ha en inriktning som heter "common sense" eller något liknande.
- Ja, ungefär. "Vi tänker själva-pedagogiken".
- Idag såg jag en förskola som annonserade och de skrev att de arbetade med en pedagogik som var en kombination av Reggio Emilia och Montessori. Hur tänker de sig det, tror du?
- Ja, hur tänker de då? (då dessa inriktningar är ganska olika)
- Kanske är de vettiga och har insett att man kan använda sig av olika sorters pedagogik samtidigt...?
- Ja, tänk om det kunde vara så bra...

Inga kommentarer: