måndag 7 december 2009

Vad säger magkänslan? Att jag blivit lurad.

En normal termin på högskolan/universitetet har hittills under min utbildning bestått av cirka 20 veckor. Dessa veckor har varit uppdelade på 2-4 olika moment och det har varit tydligt när nästa moment börjar, vad som inkluderas i det och vad som krävs för att klara det momentet. I den kurs i engelska som jag nu läser finns det inga ramar. Allt överlappar allt annat och allt ska läsas samtidigt. Känns det som, och jag är inte den enda som känner så. Dessutom har vi fyra olika lärare - och borde därför rimligtvis ha fyra olika moment. I kursplanen är det uppdelat i fyra olika moment, men sedan slängdes det visst om innan vi började. För en lärare blev själv, när de brukar vara två. Alla de övriga tre har av olika anledningar varit frånvarande vid ett flertal tillfällen. Sedan förväntas vi studenter kunna närvara den tid som de sätter in som ersättning.

När vi idag frågade hur de tänker sig att sätta ett (ETT, ett enda) betyg på alla de olika delarna av kursen som vi har lämnat in uppgifter för så försöker sig den ansvariga läraren på att ge en förklaring till hur de ska gå tillväga.
- Det blir ett genomsnitt. (Av alla betyg vi fått på alla olika inlämningsuppgifter alltså.)
- Och vi gör någon form av rysk roulett och i slutänden kommer det ut ett betyg.

Very nice. Not.

När jag sedan frågar läraren varför hon inte godkänner utbetalningen av de pengar som jag betalade extra för resan till England (då jag bara åkte en vecka av två) så säger hon att det inte lär bli någon utbetalning, då ju jag i så fall borde fått ett reducerat bidrag från Universitetet än övriga studenter. Jaha ja, vilken likvärdig utbildning DET är då! Så då ska alltså universitetet få behålla mina pengar, som jag tog lån för. Nää, far åt pipsvängen! Den gubben går inte.

Inga kommentarer: