söndag 27 december 2009

A hard day´s work

Lånade bil vid 11-snåret. Storhandlade och gav mig sedan ut på E4:an. Rätt bra väglag. Kom fram till Pappans stad, men sedan åkte jag helt vilse. Virrade runt i över en halvtimme. Tyckte att jag hade koll på läget från förra gången jag hämtade Åttaåringen, men icke. Gick på magkänsla och med hjälp av några vägvisare hittade jag tillslut fram. Bara 20 min försenad. (Ja, jag hade ringt flera gånger för att meddela att jag var försenad, men ingen hade svarat.)

Vi lämnade sedan staden strax innan fyra och då var det redan bäckmörkt. Attans vad ansträngande det var att köra hem igen. Tur att det var en tät ström av andra hemvändande bilar. Inte för många, utan bara som en vägledande baklyse-orm i mörkret. Åttaåringen babblade hysteriskt i nästan en timme, sedan slocknade hon som ett ljus och sov hela vägen hem. Hon hade lagt sig vid midnatt båda kvällarna hos Pappan. De får lägga sig när de vill, och de behöver inte borsta tänderna.

Åttaåringen sa:
- När jag var där på sommaren så borstade inte mina systrar tänderna på tre dagar, men på den fjärde dagen så sa pappa till dem när de lagt sig att "imorgon måste ni borsta tänderna, och om ni glömmer det, så måste ni göra det dagen efter".
- Det låter lite äckligt.
- Ja, jag vet. Jag borstar i alla fall alltid på kvällen.
- Jaha, du menar att de inte borstar tänderna på morgonen heller?
- Nej, det gör de aldrig, men ibland på kvällen.

Vid sju på kvällen återlämnade jag bilen. Det kändes som att jag suttit i den oavbrutet i åtta timmar.

Inga kommentarer: