fredag 25 december 2009

Att skiljas är att dö en smula

Nu har Åttaåringen åkt iväg med Pappan. På söndag åker jag för att hämta hem henne igen. Det blir en kort visit, men Åttaåringen nöjde sig med det. Huvudsaken var att hon fick träffa sina halvsystrar.

När Åttaåringen såg en trailer på nya Alvin och gänget-filmen så sa hon:
- Kanske jag kan se den med pappa.
- Ja, kanske, du kan ju fråga ifall de vill göra det.
- Eller, nej, förresten, det är ju som slöseri med tid, man träffas ju inte när man sitter på bion. Den tiden skulle jag kunna träffa mina systrar istället.
- Ja, det är sant...

Så ung, och så insiktsfull. Så väl jag känner igen mitt barnjag. Vad gör vi inte för att slippa bli besvikna.

När nu Pappan kom och hämtade Åttaåringen så hade han inte sin egen bil (fastän han sagt att han absolut inte kunde låna en annan bil) och Åttaåringen frågade:
- Har du lånat en bil?
- Mmm...
- Av vem då?
- Eh, öh, av en kompis...

Snart nog lär sig Åttaåringen säkert också att man inte frågar om vad som helst.

Min älskade unge, hur jag önskar att jag inte hade försatt oss i den här sitsen.

Inga kommentarer: