torsdag 31 december 2009

Sehr Schön. Nej, jag ser inte sjön.

Om en vecka har jag min sista salstenta på Universitetet. Den ska bl a bestå av ordförståelse (engelska). Orden ska vår lärare ta ur ordlistor som vi själva skapat under höstterminen och lagt upp på nätet. 13 grupper som skrivit 3 listor vardera med 10-15 ord på varje, alltså ca 450-500 ord. När jag nu tar del av dem så inser jag tacksamt att väldigt många grupper har valt samma (lätta) ord, så de kan jag bortse från omgående. Sedan visar det sig att inte alla grupper har lagt upp sina listor alls, så där faller ytterligare några bort. Sedan inser jag till min fasa att flera av orden som är upplagda är felstavade, eller att översättningen inte är korrekt. Varför har inte vår lärare bett dem att rätta sina ordlistor? (För att han inte läst dem så noga, säkerligen.) Det är som att jag skulle lämna ut felstavade glosor till mina elever i grundskolan.

När jag nu samlat ihop de ord jag möjligtvis behöver öva in i skallen en aning, så blir det ca 30 stycken. Det känns bra.

Inga kommentarer: