tisdag 29 december 2009

Hur man träffar någon

På tal om hur träffar man någon, så slog det mig att jag glömde nämna gymmet. Jag föreslog till min yngre kvinnliga kurskamrat att hon kanske kunde testa att gå på något gym, eller Friskis & Svettis eller så, men då såg hon helt förfärad ut.
- Vad då, menar du att man bara ska börja prata med någon okänd människa som står där och spänner sig?
Ja, det har har man ju hört talas att folk gör. Sedan tänkte jag: hur gör hon på krogen då, det är ju ungefär samma sak. Fast det är klart, jag skulle nog inte heller tilltala någon på gymmet eller F&S.
- Det är ju bara sånt som händer i filmer, säger hon sedan.
- Dessutom, fortsätter hon, jag går inte på gym, och Friskis vad då, sa du?
Det visade sig att hon är en sån som min väninna Smilla, som aldrig någonsin besöker ett gym eller ägnar sig åt någon form av fritidsaktivitet (Gå en promenad, varför då?), men heller aldrig verkar ha några problem att hålla sin kropp i hyfsad form.

Så idag besökte jag simhallen med Åttaåringen och insåg att där verkar det finnas ytterligare ett ställe för att träffa någon. Vuxna män och kvinnor kom dit, klev i för "motionssim", simmade max sex längder och mellan varje längd stod de vid kanten och tittade på folk och tilltalade vissa, sedan klev de upp och gick. Fascinerande. Och en aning läbbigt.

Inga kommentarer: