tisdag 10 mars 2009

Ännu en dust med monstret

Tidigare har jag nämnt att jag inte vill möta monstret. Så känns det i och för sig fortfarande. Med skillnaden att jag nu förstår att det är viktigt att göra en bedömning, en utvärdering.
"Det har blivit en religion det här med utvärdering."
Det säger Lena Lindgren, Ordf. i Svenska utvärderingsföreningen, i Lärarnas tidning nr 4/09. Hon ifrågasätter om den tid och de resurser som läggs ned på att mäta och värdera allt mellan himmel och jord verkligen ger utdelning. Ja, man kan ju undra.
"Det man vet från forskningen är att verksamheter tenderar att anpassa sig till det som mäts. Man gör allt för att få eleverna godkända i kärnämnen men struntar i annat utvecklingsarbete som att till exempel arbeta ämnesövergripande."


Jag känner mig kluven till att möta det där utvärderingsmonstret.

Inga kommentarer: