fredag 27 mars 2009

Loe x 3

Nu har jag läst tre böcker till av Erlend Loe. "Doppler" var mycket underlig och givande, rätt brilliant i sin enkelhet. Jag gillar böcker som är så självklara, som om underlighet inte alls är underligt.

Fortsättningen: "Volvo lastvagnar" var bara underlig. Mycket osammanhängande och jag gillade inte författarens samtal med sig själv. Däremot var det sköna jämförelser mellan Norge och Sverige. Sedan fastnade jag vid meningar som "Få saker är så effektiva som en genomtänkt uppfostran." och "Men vad är konstigt idag? Väldigt lite. Barn har slutat reta dem som har konstiga namn. Maten vi äter kommer överallt ifrån. I tätbefolkade områden har vi i vår del av världen kommit så långt att vi kan möta en sikh på gatan utan att peka eller skratta. Det konstiga lever helt eneklt mycket komfortabelt sida vid sida med det mindre konstiga."

"Blåst" sedan, som verkade hyllad, tyckte jag bara var rätt jobbig. Visst, den beskrev rätt bra hur ett förhållande kan te sig, men så himla mycket mer än så var det inte.

Inga kommentarer: