onsdag 18 mars 2009

Barnvakt, är det samma sak som lärare?

Såg på Skolfront i söndags där rastvakter hetsigt diskuterades. Vilket jag kan förstå. När en rektor skyller ifrån sig med att "det finns ett rastvaktsschema och jag förutsätter att lärarna följer det", så känner jag mig inte särskilt trygg. Det ingår väl inte egentligen i en lärares uppgifter att vara rastvakt? Samtidigt som det är just för att de är lärare som de borde vara rastvakter - och ta det hela på större allvar. Mer personal ute på rasten behövs i många skolor där jag har varit. Samtidigt har jag stor förståelse för att lärarna vill ha en liten andningspaus (på ca 15 minuter totalt under arbetstid - det är inte som att jobba på kontor eller ens i en butik) och kunna sitta ned i alla fall EN gång under dagen. När jag då ser minst fem studenter (från samma högskola som jag) sitta och hänga i lärarrummet, ibland sovandes eller lyssnandes på musik så blir jag rätt beklämd. Man kanske borde införa obligatorisk rastvakt på schemat för oss studenter, så får vi något att bita i.

Någon skola i inslaget hade elevenkäter om var på skolgården som eleverna tycker att det är mest otryggt och sedan patrullerar personalen extra mycket där. Då kan man börja tala om elevdemokrati och elevpåverkan!

Inga kommentarer: