onsdag 18 mars 2009

Medmänniska OCH skattebetalare

På väg hem på t-banan ikväll så kliver en av de hemlösa gubarna fram och drar sin ramsa. Jag har sett den här killen förr. Han heter Lasse eller något liknande och, visst, jag kan spe på hans beroende, men jag tror att han är rätt vettig därför brukar jag ge honom en slant. Han ber alltid om ursäkt för att han stör och sedan berättar han konkret vad han ska göra med pengarna och han har ringt härbärget och där väntar en säng på honom. Vi är flera som ger honom pengar när han är klar med sin ramsa. Han tackar oss medmänniskor å det varmaste.

När den hemlöse fortsätter framåt i vagnen så framträder dock en övergödd dam som varit skymd bakom honom. Hon rynkar på näsan och ger minsann inga pengar. Hon har en enorm brun päls (och då menar jag äkta) som kappa och en guldkedjeprydd bag över axeln. Hennes hår är snyggt friserat och hela hon ser ut att höra hemma i finare salonger än där kollektivtrafikanter rör sig. Hon fnyser och vänder sig till väninnan:
- Jaha, och vi skattebetalare då, vad får vi? Ingenting.
Sedan fortsätter hon att muttra ohörbart, men uppenbart förnärmad.

Inga kommentarer: