söndag 15 mars 2009

I don´t wanna be a wigga, nigga

När musikmannen bjöd med mig till fredagens klubb så påpekade han att det kanske kunde förkomma rätt många wiggers där. Jag var tvungen att googla på ordet. Jahapp, så jag kommer att träda in i en, för mig, helt ny värld. Spännande.

Sedan ringer Pingu och beställer negerbollar till fikat vi ska ha för sjuåringen som snart ska fylla åtta. Pingu beställer alltid negerbollar, han älskar dem. Bara det att jag aldrig kallar dem negerbollar. Jag kallar dem kokosbollar, eftersom jag gör dem med kokos på. Någon gång i min barndom sa jag säkerligen negerboll, innan jag var fullt medveten om världen omkring mig. Efter det sa jag chokladbollar, eller havrebollar för den delen. Nu är det dock alltid kokosbollar. Pingu (eller snarare hans fru) gör dock oftast bollarna med pärlsocker istället för kokos, så då kan de ju inte kallas kokosbollar. Därav biter sig Pingu fast vid ordet negerboll, som han vägrar släppa, i likhet med många andra tydligen.

När jag äter lunch med eleverna under min vfu (praktik) i skolan på fredagen så diskuterar två killar och två tjejer vilka smeknamn de har och vad de kallar varandra. En av tjejerna är mörkhyad. En av killarna säger då:
- Jag brukar kalla dig...
sedan skriver han ordet i luften och vi försöker alla att tyda det. Jag kan inte förstå vad han skriver. Den mörka tjejen tittar på mig och säger:
- Ammee, vad snällt!
- Vad då, vad skrev han?
- Neger.
Killen tittar nu ned i bordet.
- Fast så säger man inte, det är inte ett trevligt ord, man använder inte det på någon, vet du, det är nedvärderande och inte särskilt snällt.
- Min pappa säger så.
- Jaha, men det tycker jag att han inte ska göra och här i skolan så använder vi inte det och absolut inte som ett smeknamn!

Inga kommentarer: