måndag 30 mars 2009

Eget val är bästa valet

Åttaåringen är sjuk. Dundersnorig sedan torsdag kväll, men det är svårt att avgöra hur pass sjuk hon är. Piggare idag, men ändå hemma. Tror att hon är kry imorgon, men vill låta henne vila på dagen imorgon också, får se hur det blir. På kvällen ska vi på ett musikevenemang med Musikmannen och jag tror att vi inte vill missa det.

Helgen har till stor del gått åt till att rensa och städa. Väninnan M ska besöka en SOS-barnby och tar gärna med sig saker, vilket gjorde att jag fick tummen ur och började rensa. Barnkläder och leksaker. Pratade med åttaåringen om det hela, men hon menade att hon absolut inte hade något att ge bort. Jag sa att vi måste rensa bland hennes mjukdjur, men hon vägrade. Så idag la jag berget av mjukdjur på golvet och gav henne tre påsar:
* Det du verkligen, verkligen, verkligen känner att du inte kan leva utan och vill ha i ditt rum och leka med.
* Det du verkligen inte kan leva utan, men vill lägga ned i källaren.
* Det du känner att du skulle kunna leva utan och kan tänka dig att ge bort.

Sedan rensade hon. Jag knep igen munnen och lät bli att påverka. Uppmuntrade bara alla val hon gjorde. Mäkta förvånad såg jag henne välja bort mycket som jag absolut inte skulle valt bort själv. (För att vi värderar saker olika, naturligtvis.) Det blev dock en hel påse att skicka med väninnan och en enorm påse till källaren. Åttaåringen tittade förvånat på högen som skulle in till hennes rum igen.
- Vad lite det blev.
- Vad bra!
- Ja...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerande! Tack för tipset! Jag ska försöka köra samma rensning med flickorna här hemma. kram /Kristina

Lisas syster sa...

Ja, var så god, hoppas det funkar! Det blev (naturligtvis) något mjukdjur som hon även tyckte skulle hem till er... :-)