söndag 8 mars 2009

Don´t touch

Sjuåringen tittar på en repris av Hassesbrorsaslåtsassyrraskompis på SVT. De snackar sex och visar hur man trär på en kondom. Jag låter henne se klart. Hela helgen har sjuåringen läst i en barnbok om hur barn blir till och hon vet nu hur män och kvinnor ser ut inuti och utanpå, samt hur ett barn blir till. När hon tittat på kondomövandet (på en dildo) säger hon:
- Men, finns det någon sån där plastsak som en tjej kan använda då?
- Nej, tyvärr.
- Men, vad ska en tjej använda då?
- Ja, det finns ju p-piller, som en medicin, som ska hindra att det blir barn, men den där kondomen är ju mycket bättre att använda, för man kan också ha sjukdomar som man är skyddad från när man använder kondom.
Hon ser fundersam ut.
- Mhm, men det gör inte pillren.
- Nej, precis.

Sedan pratar Kitty i TVn om när lärare rör elever på fel sätt. Jag drar mig till minnes ett samtal mellan två gymnasister på t-banan för någon vecka sedan. En tjej berättade att hon sett en av deras manliga lärare sitta bland tjejerna i klassen, ute på gården.
- Och så såg han så där äcklig ut, du vet, liksom så där...mätt.

Själv har jag svårt att hålla händerna från eleverna, jag vill vara fysisk i mitt stöd; ge en klapp på axeln, stryka dem över ryggen eller hålla mina händer på deras axlar. För mig är det en handling av trygghet: bra beröring, men jag vet att jag måste bättra mig, alltså ändra mig.

Inga kommentarer: